«

»

Rätt träningsmängd

Nu är jag äntligen 100% frisk och vågar träna för fullt!

Har ju fått många bakslag på förkylningar under vinter/våren men nu verkar det som jag kan ligga på för fullt med träningen. Har varit noga med att inte försöka träna ikapp förlorad tid, utan försökt sakta nu under 3 veckors tid att trappa upp träningen till rätt träningsmängd. Eller rätt och rätt, den träningsmängd jag kan klarar av utan att gå sönder och den mängd träning som jag hinner med.

Målet är att träna 6 dagar i veckan med en vilodag i 2 veckor med mycket distanspass och lågintensiv träning. För att sedan ha en fartvecka med kortare pass, intervallträning och då 3 vilodagar. Sedan börjar det om igen från början.

Jag tränar nu alltså inför IRONMAN 17 augusti som huvudsakligt mål, därav mycket distanspass. Sen vankas det både Göteborsvarv, Sthlm marathon och Vätternrundan inom snar framtid som kommer bli roliga delmål.

Denna vecka ser ut som följande:

Mån: Cykel 2tim

Tis: 30 min löpning + 45 min simning

Ons: löpning distans 15km

Tors: simning 60 min +

Fre: vila

Lör: Cykel 3 – 4 tim

Sön: cykel 1 tim + 30 min löpning

löpning-intervaller

 

Om författaren

Johnny Toldnes